Feelgood Friday: PXL Hogeschool Hasselt

Feelgood Friday: PXL Hogeschool Hasselt

De Feelgood Friday campagne laat iedere vrijdag iemand anders aan het woord. Deze week geven we het woord aan de pedagogen van PXL Hogeschool Hasselt dpt. Education, waar toekomstige leraren afstuderen.

Het tijdschrift ‘Klasse voor leraren’ publiceerde op 6 oktober 2014 het artikel ‘Vier holebi-leraren blikken terug op hun coming-out’. Twee dingen blijken heel duidelijk uit hun getuigenissen:

Holebi’s vinden het vandaag de dag nog steeds moeilijk om zich te outen, zeker in een publiek beroep als dat van leraar. De vier getuigenissen laten daarover geen twijfel bestaan.

“Coming-out, dat leer je niet in de lerarenopleiding. Als ik na school ouders of leerlingen kruiste in de stad, liet ik de hand van mijn vriendin los. Ik had schrik dat ze het niet zouden begrijpen.”

Joke Goossens (23), leraar vijfde leerjaar in vrije basisschool De Krekel, Gent

“Ik heb me als startende leraar dubbel zo hard bewezen, omdat ik wou dat ze me vooral een goede leraar vonden. Dat ik holebi ben, nemen ze er dan maar bij, hoopte ik.”

Ludwig De Meyer (47), directeur stedelijke basisschool De Droomballon, Nieuwkerken

“Uit de kast komen is heel persoonlijk: het zit dicht op je huid. Je moet sterk in je schoenen staan om vragen van nieuwsgierige leerlingen te beantwoorden. Toen ik pas begon met een interim in een beroepsklas vol jongens, had ik die ervaring nog niet. Dus zweeg ik, al vond ik dat zelf niet oké.”

Emily Claes (32), leraar Sociale Wetenschappen en zorgcoördinator Sint-Jozefsinstituut, Betekom

Bijna altijd wordt je leven echter een stuk aangenamer wanneer je de beslissing durft te nemen om jezelf te zijn, ongeacht wat anderen van je denken. Ook dat is een constante in het verhaal van de vier leraren.

“Ik voel me veel meer op mijn gemak op school, nu iedereen het weet. Het voelt beter, échter. … Je hebt van alle soorten mensen nodig, ook in de lerarenkamer.”

Joke Goossens

“In een school waar de directeur of collega’s problemen hebben met mijn geaardheid, zou ik niet willen werken. Ik vind niet dat je als leraar je privéleven voor jezelf moet houden om de neutraliteit van je beroep niet te schaden. … Als je in de klas al niet jezelf kan zijn, welk voorbeeld geef je dan aan je leerlingen?”

Christophe Lefever (34), leraar biologie en preventieadviseur Sint-Pieterscollege, Jette

“Je moet je seksuele voorkeur niet etaleren, maar ook niet verstoppen. Een holebileraar is een verrijking voor élke school.”

Ludwig De Meyer

In de lerarenopleiding van Hogeschool PXL beseffen we hoe belangrijk de rol is van onze studenten bij het vormgeven van de maatschappij van morgen. Scholen moeten een veilige plaats zijn waar alle jongeren, ook holebi’s, de ruimte krijgen om te experimenteren, hun talenten te ontdekken en zich te ontplooien tot evenwichtige volwassenen. De houding van het lerarenteam is daarbij cruciaal. Waarden als verdraagzaamheid, begrip en respect voor ieders eigenheid moeten door elke leraar hoog in het vaandel gedragen worden. We zetten hier als opleiding dan ook expliciet op in.

Nog belangrijker is het echter dat onze holebi-studenten zelf eerlijk durven te zijn over hun geaardheid. Zo kunnen ze vertrouwenspersonen zijn voor leerlingen die nog worstelen met hun seksuele identiteit en écht een verschil maken in een school. We zijn dan ook bijzonder blij dat enkele van onze studenten zich inzetten voor Inderdaad. Samen met een heleboel andere vrijwilligers maken zij wekelijks het verschil voor heel wat Limburgse holebi-jongeren. We wensen hen van harte proficiat met dit mooie werk en steunen hen hierin volledig.

Tenslotte willen we natuurlijk alle Limburgse studenten en leerlingen een hart onder de riem steken in deze moeilijke examenperiode. Zoals zo vaak is het ook nu weer mooi weer en zijn er onnoemelijk veel leukere dingen dan achter de boeken kruipen en studeren. Bedenk echter dat wie hard werkt zich ook stevig mag ontspannen. Hopelijk kan Inderdaad ook op dat vlak voor wat kleur zorgen in jullie leven!

Deel dit bericht